Michael Reisch


english: „MURRAY; DONDIE; REBECCA - trust in those who supposedly know”, working process, 11-2023

Michael Reisch's works in the work group „Murray, Dondie, Rebecca - trust in those who supposedly know” are created in multi-layered work processes through generative use of image editing software, 3D software, 3D printing, digital photography and current AI tools such as diffusion models and digital tools for image synthesis (text-to-image, text-to-video, image-to-image, image-to-video, video-to-video tools). Reisch starts from the results of his own previous work processes, the outputs generated there are fed into new AI tools and subjectively influenced with the help of text prompting and other regulation possibilities, the outputs obtained in this way are in turn fed into further, other AI tools, and so on. In this controlled-automatic way, large quantities of digital image and video files are created, which Reisch curates, compiles, edits and combines with the help of video editing programmes. At the end point of the process are video loops that are realised as digital-physical installations (phygitals). This also includes "quasi-photographic", AI-generated images that are printed and mounted as inkjet prints in various sizes, as well as sculptural objects. The starting point of the entire work process is non-representational-abstract, the forms generated first (which are in themselves part of numerous transformation processes) inscribe themselves as a kind of formal stamp in the now realistic, quasi-photographic images and thus also in the various "prompted" fields of meaning (for example, in each start frame of the video loops, the digital source form can be recognised as an embossed stamp). Through text prompting, Reisch creates or addresses different, subjectively chosen clusters of meaning, e.g. nature/anthropocene, media worlds/fiction, art, consumption/advertising. To create the meaning cluster politics/ideology, prompts such as "war-memorial ...", "socialist realism, monument, ..." etc. are used in different variations. In the final video installation, all clusters of meaning appear without hierarchy and simultaneously next to each other.

For the creation of the image titles, parts of scientific texts available on the internet on the post-truth topic environment are fed into a generative text AI (GPT-2: a rudimentary, imperfect predecessor of the current GPT4 version, here Reisch is interested, among other things, in the content errors and endless loops produced by the outdated GPT version). Reisch gets the AI to generate glitched scripts for screenplays and short fictional text passages on the basis of the scientific texts fed in, from which he in turn subjectively selects, cuts together and combines. (Text: Michael Reisch, 11-2023)

 

 

deutsch: „MURRAY; DONDIE; REBECCA - trust in those who supposedly know”, Arbeitsprozess, 11-2023

Michael Reisch‘s Arbeiten der Werkgruppe „Murray, Dondie, Rebecca - trust in those who supposedly know” sind in vielschichtigen Arbeitsprozessen durch generativen Einsatz von Bildbearbeitungssoftware, 3D-Software, 3D-Druck, digitale Fotografie und aktuellen KI-Tools wie Diffusionsmodellen und digitalen Werkzeugen zur Bildsynthese erstellt (Text-to-Image-, Text-to-Video-, Image-to-Image-, Image-to-Video-, Video-to-Video-Tools). Reisch geht dabei von Ergebnissen seiner eigenen, vorangegangenen Arbeitsprozesse aus, die dort generierten Outputs werden in neue KI-Werkzeuge eingespeist und mithilfe von Text-Prompting und weiterer Regulierungsmöglichkeiten subjektiv beeinflusst, die so gewonnenen Ergebnisse werden wiederum in weitere, andere KI-Tools eingespeist, und so fort. Auf diese gesteuert-automatische Art und Weise entstehen große Mengen digitaler Bild- und Videodateien, die Reisch  kuratiert, zusammenstellt und mit Hilfe von Videobearbeitungsprogrammen schneidet und kombiniert. Am Endpunkt des Prozesses stehen Video-Loops, die als digital-physische Installationen (Phygitals) realisiert werden. Dazu gehören auch „quasi-fotografische“, KI-generierte Bilder, die als Inkjet-prints in unterschiedlichen Größen gedruckt und aufgezogen werden, sowie skulpturale Objekte.

Der Startpunkt des gesamten Arbeitsprozesses ist ungegenständlich-abstrakt, die zuerst generierten Formen (die an sich schon Teil zahlreicher Transformationsprozesse sind) schreiben sich als eine Art formaler Prägestempel in die nunmehr realistischen, quasifotografischen Bilder und damit auch in die verschiedenen „geprompteten“ Bedeutungsfelder ein (z.B. ist in jedem Startframe der Videoloops die digitale Ausgangsform als Prägestempel zu erkennen). Durch das Text-Prompting bildet bzw. adressiert Reisch unterschiedliche, subjektiv gewählte Bedeutungscluster, z.B. Natur/Anthropozän, Mediale Welten/Fiktion, Kunst, Konsum/Werbung. Um das Bedeutungscluster Politik/Ideologie zu erzeugen, werden z.B. Prompts wie „war-memorial ...", „socialist realism, monument, ..." etc. in unterschiedlichen Varianten eingesetzt. In der finalen Video-Installation erscheinen alle Bedeutungscluster ohne Hierarchie und gleichzeitig nebeneinander.

Für die Erstellung der Bildtitel werden Teile von im Internet verfügbaren wissenschaftlichen Texten zum Post-Truth-Themenumfeld in eine generative Text-KI eingespeist (GPT-2: ein rudimentärer, unperfekter Vorläufer- der aktuellen GPT4-Version, hierbei interessiert sich Reisch u.a. für die durch die  veraltete GPT-Version produzierten inhaltlichen Fehler und Endlosschleifen). Reisch bringt die KI dazu, auf Basis der eingespeisten wissenschaftlichen Texte geglitchte Skripte für Drehbücher sowie kurze fiktionale Textpassagen zu generieren, aus denen er wiederum subjektiv auswählt, zusammenschneidet und kombiniert. (Text: Michael Reisch, 11-2023)

 

 

 

 

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